recensioner av skolfilmer del 1.

Efter en liten debatt blev jag starkt nedröstad av minst fem gymnasiekompisar, och här kommer det de alla väntat på så länge. Små rescensioner av filmer vi sett under gymnasietiden i undervisningssyfte. Jag har valt ut fyra filmer i lika många ämnen, och det här inlägget kommer beröra två av dem. Njut!

Historien om 1

Sista veckan på höstterminen i ettan hade PD plockat fram en "riktigt häftig film" till oss när vår kurs i Matte A skulle avslutas. Den handlade om, som ni kanske anar, tiden då siffran 1 kom till världen. Vi fick lära oss både det ena och andra om olika gamla räknesystem, under denna långa (läs olidligt sega) utbildningsfilm. Hur siffran 1 egentligen kom till, har jag dessvärre ingen aning om. Det enda jag minns är att den studsade omkring i öknen lite då och då och ibland var den i städer, allt gjort i en halvbra animeringsstudio. Dessutom blev 1an jätteglad när 0an dök upp. Vad det nu skulle vara bra för...

Jag och Sanna, precis innan Historien om 1 ska börja. Fotograf är Therése.

Korpen flyger

Under kursen Svenska B ingår väldigt mycket litteraturhistoria. Jag vet inte riktigt om det är i det sammanhanget den här filmen ska in, men jag chansar på att det var så svenska-G tänkte när hon visade oss detta mästerverk. Jag vet att det är många fler än vår klass och vår skola som fått se den här filmen. För er som inte sett den kan jag berätta att det går ut på att en kille, som man aldrig får reda på vad heter, springer runt och dödar folk lite överallt på en strand på Island, några andra skriker "Þungur hnífur" (=tung kniv) och lite varstans flyger det runt korpar. Om jag inte minns fel syntes korparna när något ont skulle hända. Var det Odens korpar? Jag vet inte.

Dessutom tog det nog två lektioner innan vi lyckades se klart filmen, för de sista 10 minutrarna på VHS-bandet vi tittade på var förstörda. Det är var man kan kalla cliffhanger!